21. 11. 2025 Lucie Peláková (tým C&See) (tým C&See)
Na vzhledu záleží, to platí i pro byty a domy, které chcete prezentovat na realitním serveru. Pár fotek mobilem sice zvládne každý, ale to zdaleka nemusí stačit. Fotografie nabízené nemovitosti jsou nesmírně důležité pro první dojem – a ten rozhoduje o tom, jestli vaše nabídka zaujme.
„To jsi fotil kalkulačkou? Nebo fénem?“ dobírali si nedávno členové jedné z pražských facebookových skupin majitele, který zveřejnil nabídku bytu k pronájmu. Fotky byly tmavé, neostré, záběry z divných úhlů. Samozřejmě přišlo na přetřes i požadované nájemné, protože když něco vypadá ošklivě, může to lidem připadat drahé.
Jak připravit byt na focení
Pokud chcete prodat byt nebo dům, měli byste nemovitost na focení co nejlépe připravit. To samozřejmě platí i v případě pronájmu, zvláště u dražších nabídek.
Základem je úklid. Schovejte osobní věci, jako jsou utěrky, nádobí, kusy oblečení, hračky nebo klec s andulkou. Ukliďte kuchyňskou linku, koupelnu i podlahy. Odstraňte zbytečné dekorace, přeplněné poličky a staré koberečky. Otevřete okna, pusťte dovnitř světlo. Cílem je, aby byt působil prostorně, svěže a neutrálně — tak, aby si v něm zájemce dokázal představit svůj vlastní život.
Fotografie by měly být kvalitní i po technické stránce. To znamená ostré, pořízené v dostatečném osvětlení, z přirozených úhlů pohledu. Raději udělejte více záběrů z výše očí, než abyste lezli na skříň v rohu ve snaze zvěčnit celou místnost.
Proč se vyplatí home staging?
Profesionální přípravu nemovitosti na prezentaci při prodeji či pronájmu neboli home staging nabízejí majitelům nemovitostí realitní kanceláře. Cílem je zvýraznit silné stránky nabízeného bydlení a vytvořit atmosféru, která působí útulně a přirozeně. Správné uspořádání, případně přemístění nábytku, může opticky potlačit drobné chyby a nedostatky.
„Podle studií se nemovitosti, které prošly home stagingem, prodávají až o 20 % více než ty, které nebyly připravené profesionálním způsobem,“ uvádí na svém blogu majitel realitní společnosti Petr Dvořák. Zájemci jsou pak podle něj ochotnější jednat o vyšších cenách, protože nemovitost na ně působí lépe vizuálně i funkčně. Díky profesionální přípravě a správnému nafocení zaujme nabídka vyšší počet zájemců a nemovitost se prodá rychleji a za lepší cenu.
Virtuální a AI staging
Moderní technologie posouvají možnosti home stagingu ještě dál. Současně jsou rychlejší a efektivnější než home staging na místě. Využívají se zejména u nových, dosud prázdných bytů v developerských projektech.
Virtuální home staging umožňuje upravit fotky pomocí grafiky, například doplnit nábytek do prázdného bytu. AI home staging zase využívá umělou inteligenci k návrhu ideálního uspořádání prostoru. Zájemci tak nejsou omezení pouze fyzickou prohlídkou vzorového bytu v novostavbě, ale mohou si udělat představu o konkrétním bytě, o který mají zájem.
Tým C&See není součástí redakce Blesk.cz.




